Niedostępność strony www – kiedy jest poważnym problemem, a kiedy jedynie drobną niedogodnością?

N

niedostępność strony - problem w ecommerceNiedostępność strony internetowej to temat niezwykle złożony. Nie tylko ze względu na różnorodne objawy, wiele potencjalnych przyczyn czy rodzajów awarii, ale przede wszystkim z uwagi na szereg możliwych konsekwencji niedostępności. Podczas gdy dla części witryn awaria nie będzie wiązała się z żadnymi poważnymi skutkami, dla innych będzie przyczyną ogromnych strat finansowych, wizerunkowych i operacyjnych. Sprawdź, komu niedostępność strony internetowej powinna spędzać sen z powiek.

Objawy awarii strony

Wbrew pozorom problemy z dostępnością Twojej strony internetowej mogą objawiać się na różne sposoby – nie tylko poprzez komunikat nie można wyświetlić strony czy service not found (przeglądarka nie odnajduje wybranej strony). O niedostępności czy awarii witryny mogą świadczyć także:

  • Timeout – wszystko wskazuje na to, że wybrana strona wczytuje się, jednak pomimo upływu czasu jej zawartość się nie wyświetla.
  • Komunikat o błędzie – serwer wyświetla trzycyfrowy kod błędu oraz jego opis, na przykład 401 Unauthorized, 403 Forbidden, 404 Not Found, 500 Internal Server Error, 502 Bad Gateway.

Więcej na temat komunikatów błędów serwera przeczytasz w naszych wpisach:

200, 301, 404, 500 i 505, czyli co oznaczają najpopularniejsze odpowiedzi http?

Błąd 503 – co oznacza i o czym świadczy?

Nie znaleziono strony, czyli błąd 404 – co robić?

  • Nieprawidłowe wyświetlanie się strony – poszczególne elementy strony, na przykład grafiki czy treści, są niewidoczne, niewyraźne, przesunięte w inne miejsce.
  • Brak dostępu do wybranych funkcjonalności – nie działają określone obszary strony, na przykład formularz rejestracyjny.

Każda z powyższych awarii może wynikać z nieprawidłowego funkcjonowania sprzętu lub zachowania człowieka – niezamierzonego błędu lub intencjonalnego działania na szkodę strony www (atak hakerski).

Skutki niedostępności strony – dla największych i nieco mniejszych

Awaria strony najmniej dotkliwa będzie dla właścicieli stron-wizytówek, prowadzących swój biznes poza internetem. Nieobecność w sieci nie naraża ich na znaczące straty finansowe czy wizerunkowe – o ile jest chwilowa. Awaria, która trwa wiele dni czy tygodni, może wpłynąć na zmniejszenie liczby klientów.

W znacznie gorszej sytuacji będą wszelkie firmy z branży e-commerce, świadczące swoje usługi w sieci. Każda minuta niedostępności oznacza dla nich:

  • niezrealizowaną sprzedaż i konkretne straty finansowe;
  • utratę klientów na rzecz konkurencyjnych serwisów (w przypadku powtarzających się lub długotrwałych awarii, nawet najbardziej lojalni klienci mogą przejść do konkurencji);
  • zmarnowany budżet reklamowy (klienci otwierający stronę poprzez kliknięcie w reklamę serwisu);
  • obniżenie pozycji strony w wyszukiwarce;
  • problemy wewnątrzorganizacyjne, zachwianie procesów operacyjnych w firmie.

Warto pamiętać, że długotrwała niedostępność strony internetowej zauważalna jest nie tylko dla potencjalnych klientów i dla robotów Google, ale także dla partnerów biznesowych, dostawców i dziennikarzy. Awaria, o ile nie zostanie sprawnie rozwiązana, może przyczynić się zatem do poważnych problemów wizerunkowych i podkopać zaufanie, jakim cieszyła się firma.

 

 

 

 

 

 

 

O autorze

Dodaj komentarz

listopad 2024
PWŚCPSN
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930