Jak kreatywnie wykorzystać błąd 404?

J

Komunikat o błędzie 404 oznacza, że być może użytkownik wpisał niepoprawny adres strony lub otworzył ją przy pomocy błędnego odnośnika. Najczęściej w takiej sytuacji widzi tajemniczo brzmiący dla niego komunikat lub informację, że strona nie została odnaleziona. Co robi w takiej sytuacji? Próbuje odświeżyć stronę lub od razu ją opuszcza. A wystarczy w ciekawy i skuteczny sposób zachęcić go do tego, by nie poddawał się zbyt szybko. Sprawdź, jak wykorzystać error 404 na swoją korzyść!

Błąd 404 na mojej stronieBłąd 404 – kiedy się pojawia?

Komunikaty: błąd 404, error 404 czy 404 file not found widział chyba każdy użytkownik Internetu. Taki kod pojawia się wtedy, gdy połączenie z serwerem zostało nawiązane, jednak serwer nie może odnaleźć pliku, którego dotyczy dane żądanie (żądanie jest wysyłane do serwera po wpisaniu adresu strony internetowej lub kliknięciu w link). Powodem tego może być dla przykładu:

  • wpisanie błędnego adresu URL,
  • otwarcie witryny przy pomocy nieprawidłowego odnośnika,
  • złośliwe oprogramowanie, które wymusza pojawienie się kodu 404 podczas próby połączenia,
  • wcześniejsze usunięcie plików,
  • nieprawidłowa konfiguracja plików,
  • niedostępność przedmiotu w sklepie online,
  • przeniesienie treści na nowy adres,
  • wygaśnięcie dostępu do plików.

Co zrobić, by błąd 404 nie odstraszał, tylko zachęcał?

Strona błędu 404 przede wszystkim informuje o tym, że użytkownik nie znajdzie tego, czego szukał lub jest w złym miejscu. Komunikat o błędzie brzmi zwykle następująco: Błąd 404 – strona nie istnieje. Nie znaleziono strony, której szukasz. A można zrobić to zupełnie inaczej i zatrzymać użytkownika na stronie. Wystarczy zoptymalizować stronę błędu. Jak? Oto kilka przykładów:

  • Zamieść linki do podstron o podobnej tematyce, które mogą zainteresować użytkownika, np. wtedy, gdy chce on otworzyć nieistniejący już wpis na blogu.
  • Dodaj odnośniki do podobnych produktów lub kategorii produktów – jeśli użytkownik chce otworzyć stronę produktu, którego nie masz już w ofercie.
  • Dodaj okno wyszukiwarki, dzięki której możliwe będzie znalezienie wyszukiwanych treści.
  • Treści przedstaw w ciekawy, atrakcyjny sposób, zamieść CTA (call to action – wezwanie do akcji) i wykaż się kreatywnością. Spraw, aby strona błędu była po prostu interesująca.

Koniecznie zadbaj o szatę graficzną strony błędu 404. Powinna być atrakcyjna i spójna wizualnie z całą witryną, a także zawierać wszystkie elementy nawigacji, np. menu, logo, stopkę, odnośniki do social mediów itp. Możesz też wykorzystać specjalnie zaprojektowaną grafikę, która w interesujący, zabawny sposób poinformuje użytkownika, że coś poszło nie tak. 🙂

Podsumowując, strona błędu powinna:

  • informować o tym, że w danym miejscu nie ma już treści, których szukał użytkownik,
  • instruować, co zrobić, aby wyszukać dane zasoby,
  • umożliwiać przejście do innych miejsc na stronie,
  • odsyłać do innych miejsc w serwisie, które mogą zainteresować użytkownika,
  • zachęcać do pozostania na stronie – zarówno treścią, jak i szatą graficzną.

My zrobiliśmy to tak:

Błąd 404

„Strona nie istnieje, ale nie chcę, aby na stronie wyświetlał się błąd 404” – co robić?

Jeśli usuwasz ze strony jakiekolwiek zasoby lub przenosisz je w inne miejsce, możesz ustawić przekierowanie 301. Dzięki niemu użytkownik zostanie automatycznie przeniesiony z wybranego przez siebie adresu URL na stronę o zbieżnej tematyce. Możesz zastosować takie rozwiązanie zwłaszcza wtedy, gdy ze swojej witryny usuwasz zasoby treściowe, takie jak wpisy na blogach czy podstrony kategorii, a które generowały ruch w serwisie.

Więcej informacji na temat błędu 404 i pozostałych błędów serwerów, znajdziesz w innych wpisach na naszym blogu:

O autorze

Dodaj komentarz

przez webping
Wrzesień 2019
P W Ś C P S N
« Sie    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30