Monitoring stron internetowych kojarzy się często ze śledzeniem ruchu w witrynie, pozycji w wyszukiwarkach czy wzmianek w portalach społecznościowych. Na nic jednak zda się udostępnianie Twojej strony przez użytkowników i duża liczba prób odsłon, jeśli witryna będzie działała nieprawidłowo lub będzie niedostępna. Na stronach www mogą pojawiać się przeróżne awarie – począwszy od niepoprawnie wyświetlanych grafik, przez brak treści na stronie, po brak odpowiedzi serwera czy brak możliwości dodania produktu do koszyka. Niezwykle istotne jest więc monitorowanie strony pod kątem jej dostępności i poprawnego funkcjonowania. Sprawdź, co możesz kontrolować.
Jak monitorować stronę?
Aby monitorować swoją stronę internetową, możesz korzystać ze specjalnych narzędzi, które stale monitorują Twoją witrynę, weryfikują poprawność jej działania, wykrywają awarie oraz informują o błędach w działaniu serwerów. Jeśli korzystasz z narzędzia do monitoringu, gdy na Twojej stronie pojawia się problem, dostajesz alerty w postaci powiadomień mailowych czy SMS-owych. Dzięki temu jako pierwszy dowiadujesz się o usterce i możesz rozwiązać problem, zanim dowiedzą się o nim użytkownicy.
Dostępność strony
Narzędzia do monitoringu informują m.in. o całkowitej niedostępności serwisu. Może to wynikać np. z braku odpowiedzi serwera lub błędu serwera. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat błędów serwerów, przeczytaj nasze poprzednie wpisy:
- Błąd 503 – co oznacza i o czym świadczy?
- 200, 301, 404, 500 i 505, czyli co oznaczają najpopularniejsze odpowiedzi http?
- Nie znaleziono strony, czyli błąd 404 – co robić?
- Błąd http 500 – internal server error. Co to znaczy?
Szybkość działania
Narzędzia do monitoringu mierzą czas odpowiedzi serwera i wysyłają alerty wtedy, gdy jest on za długi.
Aby dokonać pomiaru czasu, konieczne jest pobranie przez narzędzie monitorujące skryptów, stylów i grafik, czyli elementów osadzonych na stronie. Narzędzie porównuje czas pełnego wczytania się wymienionych elementów z limitem zdefiniowanym przez administratora serwisu. Jeśli czas zostaje przekroczony, system wysyła powiadomienie do administratora.
Więcej informacji na temat czasu odpowiedzi serwera znajdziesz w tym artykule:
Działanie formularzy
Poprawne działanie formularzy kontaktowych, formularzy zamówień czy logowania jest niezwykle istotne zarówno w branży e-commerce, jak i w przypadku stron o innym charakterze. Gdy użytkownik nie może skontaktować się z administratorem strony, zalogować się na swoje kontro czy dokonać zakupu, w wielu przypadkach po prostu porzuca stronę.
Narzędzia monitorujące strony www, które testują poprawność działania formularzy, wypełniają wskazane formularze zdefiniowanymi wcześniej danymi i wysyłają je. Następnie sprawdza się, czy zdefiniowana fraza pojawiła się na stronie wynikowej.
Działanie procesów
Niektóre narzędzia monitorujące strony internetowe, mogą weryfikować poprawność działania całych procesów czy aplikacji. Przykładem może być proces zakupowy w sklepie internetowym. Aby wykonać test, należy zdefiniować scenariusz i określić w poszczególne etapy, np. znalezienie produktu, wybór koloru i rozmiaru, dodanie do koszyka, wprowadzenie kodu zniżkowego, złożenie i opłacenie zamówienia. Jeśli na którymś etapie pojawia się problem, administrator otrzymuje alert mailowy lub SMS-owy.
Sprawdź, jakie możliwości daje Ci WebPing – prosta w obsłudze platforma do monitorowania dostępności stron www.