Błędy popełniane przy pozycjonowaniu stron, część 1.

B
Pozycjonowanie stron - błędy

Pozycjonowanie stron www ma ogromne znaczenie dla ich sukcesu. Powinien wiedzieć o tym każdy, kto prowadzi biznes online oraz wszyscy ci, którzy reklamują się w internecie. Jak się jednak okazuje, wiele osób nadal popełnia podstawowe błędy, które utrudniają wspinaczkę na wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania. Jakie to błędy? Czego unikać? Sprawdźmy!


Kiepski content

Błąd 1. Niska jakość tekstu

Zawartość strony www to kluczowa kwestia dla pozycjonowania. Treści w Twoim serwisie powinny być wysokiej jakości – szczególnie treść na stronie głównej. Dobry tekst, czyli taki, który po prostu chce się czytać i który zawiera pomocne informacje (a nie taki, który został napisany wyłącznie dla robotów wyszukiwarek), przyciąga użytkowników i ma wpływ na korzystne indeksowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Teksty na stronie internetowej powinny zachęcać użytkowników do skorzystania z usług czy do zakupu produktów, jednak nie mogą krzyczeć: „Jesteśmy najlepsi, mam produkty najlepszej jakości kupujcie u nas!”, ponieważ nie wynika z tego nic dla użytkownika. Treści powinny być wywarzone i czytelne, a przede wszystkim powinny pokazywać, jakie korzyści dla użytkownika płyną z zakupu danego produktu czy skorzystania z usługi. Doceniają to zarówno klienci, jak i roboty wyszukiwarek.

Dobry tekst na www napisany jest przyjaznym językiem z zachowaniem zasad logiki (treść jest odpowiednio ułożona i podzielona), przedstawia najważniejsze informacje, wykorzystuje język korzyści i jest poprawnie sformatowany (np. nie ma w nim długich bloków tekstu).

Nadal jednak zdarza się, że jakość tekstu jest odsuwana na drugi plan, a na pierwszą pozycję wysuwa się… naszpikowanie treści frazami kluczowymi. Dlaczego to błąd? Czytaj dalej.

Błąd 2. Nadużywanie fraz kluczowych

Korzystanie ze słów kluczowych ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania, jednak ich nadmiar może zaszkodzić, zamiast pomóc. Niezwykle istotne jest więc znalezienie złotego środka. Frazy kluczowe muszą pojawiać się w tekście, ale naturalnie – czytelnik nie powinien odczuć, że jakaś fraza jest upychana na siłę. Takie nadużywanie fraz ma jednak negatywny wpływ nie tylko na odbiór tekstu przez czytelnika, ale przede wszystkim przez roboty Google.

Błąd 3. Nieodmienianie fraz

Frazy kluczowe powinny być odmieniane. W przeszłości brak odmiany fraz mógł rzeczywiście działać na korzyść tekstu, jednak wraz z rozwojem algorytmów Google, odmienianie słów stało się wręcz obowiązkiem. Roboty Google oceniają na korzyść stosowanie odmian i synonimów.

Błąd 4. Duplicate content

Każdy tekst na stronie, niezależnie od tego, czy jest to opis Twojej firmy, opis produktu czy wpis na blogu, powinien być unikatowy. Nie należy powielać treści zarówno w obrębie własnego serwisu, jak i kopiować treści z innych stron (może to nie tylko skutkować obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania, ale także prowadzić do konsekwencji prawnych).

Niedostosowanie strony do wersji mobile

Z roku na rok wzrasta znaczenie urządzeń mobilnych. Za pośrednictwem smartfonów czy tabletów nie tylko przeglądamy strony www, ale także robimy zakupy czy wykonujemy przelewy. Znaczna część klientów e-commerce korzysta właśnie z urządzeń przenośnych. W związku z tym poprawne i szybkie wyświetlanie się strony w urządzeniach mobilnych jest już niemal koniecznością. Bez dostosowania witryny do wersji mobile sukces komercyjny byłby bardzo trudny lub nawet niemożliwy do osiągnięcia.

Optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych jest bardzo ważna także, a może przede wszystkim, ze względu na Google First Mobile Indexing. Za jego sprawą podczas określania pozycji strony w wyszukiwarkach w pierwszej kolejności brana jest pod uwagę wersja mobile, a dopiero później wersja desktopowa – na komputery stacjonarne i laptopy.

Nadal błędem popełnianym przez wielu właścicieli i administratorów stron jest bagatelizowanie znaczenia urządzeń mobilnych i niedostosowanie do nich swoich witryn. Jeśli chcesz, by Twój serwis był dobrze indeksowany, zadbaj o to, by szybko i poprawnie wyświetlał się na urządzeniach przenośnych.

Brak reakcji na dług czas ładowania się strony

Zgodnie z badaniami Google czas ładowania strony www ma bardzo duże znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Jeśli Twój serwis wczytuje się długo, użytkownicy niechętnie będą z niego korzystać (jest to szczególnie istotne w przypadku stron na urządzenia mobilne), a algorytmy Google będą źle postrzegały Twój serwis i obniżały jego pozycję w wynikach wyszukiwania.

Trzymaj więc rękę na pulsie i kontroluj czas ładowanie się strony oraz poszczególnych elementów. Możesz w tym celu:

  • dokonać optymalizacji grafik (zmniejszenia i rozmiaru i minimalizacji kodu),
  • korzystać z pamięci podręcznej przeglądarki,
  • zmniejszyć liczbę przekierowań,
  • usunąć nieużywane wtyczki,
  • korzystać z systemu do monitoringu strony, takiego jak WebPing, i jako pierwszy dowiadywać się o niedostępności swojego serwisu czy błędach w jego działaniu.

Już w kolejnym wpisie poruszymy inne zagadnienia związane z optymalizacją stron pod kątem SEO. Dowiesz się m.in., jak niekorzystny wpływ na pozycjonowanie ma złe linkowanie, kiepski user experience czy ignorowanie SEO dla grafik. Być może zainteresuje Cię także wpis: Jak awaria hostingu wpływa na pozycjonowanie?

O autorze

Dodaj komentarz

webping przez webping
marzec 2024
PWŚCPSN
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031