Listopad i grudzień to gorący okres dla branży e-commerce. Święta Bożego Narodzenia, mikołajki, a także coraz bardziej popularne Black Friday i Cyber Monday sprawiają, że konsumenci kupują online coraz więcej. Dlaczego Polacy coraz chętniej kupują przez internet? Czym jest Black Friday i Cyber Monday? Co wzrost popularności zakupów w listopadzie i grudniu oznacza dla właścicieli sklepów internetowych? Sprawdźmy.
Popularność zakupów online w Polsce stale rośnie. Dlaczego?
Firma Gemius oraz Izba Gospodarki Elektronicznej przeprowadziła badania, z których wynika, że już 62% Polaków robi zakupy przez internet. Dla porównania w roku 2018 liczba ta wynosiła 56%, a w 2017 54%. Jak widać skok między rokiem 2018, a 2019 był o 4% wyższy niż między 2017 i 2018.
Najwięcej kupujemy w polskich sklepach. Bardziej zachowawczo podchodzimy do zakupów na zagranicznych stronach. W zagranicznych sklepach kupuje dziś 26% internautów (w 2018 – 23%, w 2017 – 16%).
Dlaczego coraz chętniej kupujemy online? Powodów jest kilka, a najważniejsze z nich to:
- możliwość kupowania w dowolnym momencie,
- nieograniczony czas wyboru,
- coraz większy wybór produktów w porównaniu do sklepów stacjonarnych,
- większa wygoda i łatwość w porównaniu do zakupów stacjonarnych,
- konkurencyjne ceny (niższe ceny w sklepach online niż w tradycyjnych sklepach).
Co ciekawe, mimo iż nadal najpopularniejszym urządzeniem do zakupów online jest laptop, to obserwuje się spadek zainteresowania tym medium i wzrost popularności urządzeń mobilnych.
Black Friday i Cyber Monday – co to takiego?
Black Friday uznawany jest za początek sezonu zakupowego przed Bożym Narodzeniem w USA. Tego dnia zarówno największe sieciówki, jak i mniejsze sklepy znacznie obniżają ceny produktów. Ponadto wiele z nich wydłuża godziny otwarcia – czasem nawet do całej doby. Zwyczaj ten już kilka lat temu przywędrował do Polski i zadomowił się na rodzimym rynku. Konsumenci coraz chętniej odkładają zakupy właśnie do tego dnia i oczekują dużych promocji cenowych.
W USA Czarny Piątek jest często najbardziej dochodowym dniem w ciągu całego roku. Ponad 100 milionów Amerykanów dokonuje wtedy zakupów. Mimo iż w Polsce wyniki nie są tak spektakularne, to z roku na rok rośnie liczba osób, które właśnie tego dnia kupują ubrania, obuwie czy elektronikę dla siebie, a także zaczyna kupować upominki bożonarodzeniowe.
Czarny Piątek to zwyczaj zapoczątkowany przez sklepy stacjonarne. Jendak, gdy ranga e-commerce zaczęła wzrastać i rynek zakupów online stał się poważną konkurencją dla zakupów w tradycyjnych sklepach, oczywiste było, że już niebawem powstanie odpowiednik Black Friday dla e-commerce. I tak właśnie powstał Cyber Monday, który ma miejsce w poniedziałek tuż po Święcie Dziękczynienia.
W praktyce Black Friday i Cyber Monday przedłużają się często w tzw. Cyber Weekend. Zaczyna się wtedy przedświąteczna gorączka zakupów, która trwa aż do Świąt. Według szacunków w tym roku w akcji wyprzedażowej weźmie udział około 7 milionów Polaków, którzy wydadzą łącznie ponad 2,5 miliarda zł.
Czarny Piątek 2019 przypada na 29 listopada, a Cyber Monday na 2 grudnia.
Działasz w branży e-commerce? Zabezpiecz się przed najgorętszym okresem w roku
Jaki morał płynie z przedstawionych przez nas informacji? Jeśli jesteś właścicielem/właścicielką sklepu e-commerce, zabezpiecz swoją witrynę przed awariami, usterkami czy atakami hackerów. Twoja strona powinna działać sprawnie, płynnie i nie mieć przestojów. W przeciwnym razie możesz stracić fortunę.
Jeśli chcesz trzymać rękę na pulsie, skorzystaj z programu do monitorowania dostępności stron www, takiego, jak WebPing. Dzięki niemu jako pierwsza osoba dowiesz się, że coś w Twoim sklepie nie działa poprawnie i w porę zareagujesz.
Ciekawe kiedy wzrost osób kupujących przez internet się zatrzyma. Przypuszczam że za 4-6 lat.