Awarie stron internetowych potrafią spowodować skok adrenaliny i wzrost ciśnienia. Już sama konieczność dochodzenia ich przyczyny oraz konieczność naprawiania błędów jest sporą uciążliwością. Jednak niedostępność serwisu czy błędy w jego działaniu mogą mieć poważniejsze konsekwencje, np. spadek sprzedaży, straty finansowe czy wizerunkowe. Sprawdź, jak najczęściej objawiają się awarie, o czym świadczą poszczególne objawy i jak szybko dowiedzieć się o usterce.
Długi czas oczekiwania na odpowiedź serwera i wczytanie się strony
Jeśli strona www potrzebuje dużo czasu na odpowiedź serwera (czyli dotknął ją tzw. Timeout), może to świadczyć o tym, że nastąpiła awaria sieci, awaria sprzętowa serwera czy awaria oprogramowania serwera. Zwykle jest to następstwem przeciążenia zasobów strony. Takie awarie pojawiają się wtedy, gdy ruch na stronie jest większy, niż infrastruktura, na której postawiono serwis.
I tu na pomoc przychodzą tzw. testy dostępności usług sieciowych. Dzięki nim możesz szybko dowiedzieć się o usterce i w porę zareagować. Może to być wyłącznie ping serwera – czyli polecenie, które stosuje się w sieciach komputerowych do sprawdzenia dostępności danego serwera (adresu IP). Sprawdza ono, czy pakiet danych może zostać przesłany z jednego komputera do drugiego, a także to, czy na drodze, którą pokonuje, nie występują żadne błędy lub zakłócenia. W praktyce, w przypadku stron internetowych, ping serwera nie wystarcza. Należy sprawdzić czy konkretna strona www na serwerze poprawnie się wczytuje, czas wczytywania jest odpowiednio szybki i czy kod odpowiedzi serwera nie należy do nieporządanych kodów.
Do monitorowania dostępności stron i sprawdzania szybkości ich działania służą m.in. platformy dostępne online, takie jak WebPing.
Błędy HTTP
Błędów http jest wiele, ale często ich przyczyną jest zła konfiguracja serwera lub serwisu. Do najczęściej powtarzających się błędów należą:
- Błąd 400 (Bad Request) – oznacza nieprawidłowe zapytanie. Przyczyną komunikatu może być nieprawidłowość wynikająca z błędu użytkownika (lub postrzegana jako taki błąd). Przykład: błędna składnia zapytania, skutkująca tym, że dane żądanie nie może być obsłużone przez serwer.
- Błąd 401 (Unauthorized) – oznacza, że zostało wysłane żądanie, które wymaga uwierzytelnienia.
- Błąd 404 (Not Found) – pojawia się wtedy, gdy użytkownik nawiązuje połączenie z serwerem, jednak serwer ten nie może odnaleźć pliku, którego dotyczy żądanie.
- Błąd 500 (Internal Server Error) – to informacja o bliżej nieokreślonym, wewnętrznym błędzie serwera. Jest domyślnym komunikatem, który wyświetla się wtedy, gdy wiadomo, że pojawił się błąd, ale nie wiadomo jaki.
- Błąd 502 (Bad Gateway) – tzw. błąd bramy. Kod ten informuje o tym, że serwer, który działa jako bramka, otrzymał nieprawidłową odpowiedź od serwera źródłowego.
- Błąd 503 (Service Unavailable) – świadczy o błędnym wykonaniu skryptu, przeciążeniu serwera czy niepoprawnym kodzie w witrynie.
- Przekierowanie 301 (Moved Permanently, Redirect Permanently) – oznacza to, że zawartość strony została przeniesiona w inne miejsce. Kod ten pojawia się najczęściej wtedy, gdy stare i nowe miejsce z szukanymi informacjami są aktywne. Przekierowanie 301 powinno ustawiać się wtedy, gdy administrator dysponuje kilkoma domenami, a każda z nich odsyła do tej samej strony www. Przekierowanie 301 nie jest błędem, pod warunkiem, że nie pojawia się zbyt często.
Podobne działanie ma przekierowanie 302 – oznacza jednak, że zawartość została przeniesiona tymczasowo (Moved Temporarily).
Inne częste objawy i przyczyny awarii
Przyczyn i symptomów awarii stron www może być wiele. Do innych, często spotykanych należą:
- Brakująca lub nieprawidłowa zawartość strony – może to powodować nieprawidłowości w działaniu strony, takie jak długie ładowanie się witryny, nieprawidłowo wyświetlane elementy czy całkowity brak dostępu do serwisu. To natomiast często wynika z błędów baz danych, ludzkich pomyłek czy też błędów funkcjonalnych serwisu.
- Błąd certyfikatu SSL – narzędzia, które ma zapewnić poufność danych osobowych, udostępnianych na stronie.
- Blokada robotów wyszukiwarek lub obecność na czarnych listach (RBL i Google Safe Search).
Monitorowanie dostępności stron www przy pomocy platformy WebPing pozwala zareagować na czas w chwili pojawienia się usterki. Dzięki specjalnym alertom jako pierwszy dowiesz się o awarii. WebPing może testować dostępność Twojej strony nawet co minutę. Dowiedz się więcej na temat możliwości, jakie daje to narzędzie.