Update’y algorytmów Google – ciekawe przykłady wprowadzonych zmian oraz ich nazwy

U

Algorytm Google jest zestawem zasad oraz danych, które wyszukiwarka analizuje, by jak najcelniej oddać wyniki wyszukiwania. Dzięki algorytmom nasze zapytania z wyszukiwarki mają być jak najbardziej adekwatne, a strony, które widzimy, powinny być jak najlepsze jakościowo. Każdego roku algorytmy te przechodzą zmiany – szacuje się, że modyfikacji (tych większych i tych mniejszych) jest nawet 500 w ciągu 12 miesięcy. Poznaj ciekawsze przykłady zmian algorytmów Google.

Ciekawe przykłady algorytmów Google

Algorytm BERT

Algorytm ten wprowadzono w październiku 2019 roku. Jego nazwa pochodzi od nazwy technologii, której działanie jest oparte o sieć neuronową, przetwarzającą neutralny język NLP – Bidirectional Encoder Representations from Transformers.

Zgodnie z wypowiedzią wiceprezesa Google, Pandu Nayaka, BERT został wprowadzony po to, by zrozumieć, o co pytają użytkownicy wyszukiwarki. Opracowano go dla wyników, których nie można przewidzieć – aż 15 % procent spośród wszystkich dziennych zapytań w wyszukiwarce, to zapytania, które nigdy wcześniej nie wystąpiły.

Algorytm BART jest nazywany przełomowym, ponieważ, jak twierdzą przedstawiciele Google, nie interpretuje on słów w sposób, w jaki dotychczas robiły to inne algorytmy, czyli jedno po drugim. BART każde słowo, jakie pojawia się w danym zapytaniu, traktuje jako nierozerwalną część całości. Nie pomija spójników i przyimków, które często zupełnie zmieniają sens zapytań.

Algorytm PageRank

Jest to pierwszy algorytm wykorzystany przez Google. Jego nazwa pochodzi od imienia i nazwiska jednego z jego twórców – Larry’ego Page’a. Dla PageRanka najważniejsza była jakość stron internetowych i za to właśnie były one premiowane. Co wpływało na jakość stron? Między innymi ich popularność, liczba cytowani i odwołań do serwisów.

Algorytm Panda

Algorytm ten został wprowadzony w lutym 2011 roku. Polskie wyniki wyszukiwania objął w sierpniu tego samego roku. Jego nazwa pochodzi od nazwiska inżyniera Google – Navneet Pandy.

Celem Pandy było zwiększenie jakości wyników wyszukiwania poprzez ograniczenie widoczności stron, które zwierają mało wartościowe treści, np. krótkie czy zduplikowane. Algorytm ten ma promować małe i średnie serwisy, na których znajdują się wysokiej jakości treści.

Algorytm Pingwin

Pingwina wprowadzono w kwietniu 2012 roku. Jego najważniejsze zadanie to ograniczanie spamu w internecie oraz walka z nieetycznymi działaniami w sieci. Pingwin karał strony m.in. za:

  • Wykorzystywanie tekstów zapleczwych niskiej jakości;
  • Dużą liczbę linków odsyłających do strony (pozyskiwanych m.in. za pomocą Systemów Wymiany Linków).

Algorytm Koliber

Algorytm Koliber został uruchomiony w 2013 roku. Jego głównym wyróżnikiem jest to, że zmieniał on sposób interpretowania zapytań w wyszukiwarce. Koliber lepiej rozpoznaje kontekst i synonimy. Ponadto to właśnie za sprawą tego algorytmu zaczęto serwować tzw. snippety – odpowiedzi w wyszukiwarce Google, niewielkie objętościowo, dzięki którym użytkownik nie musi odwiedzać danego serwisu, by uzyskać informacje lub sprawdzić, czy na stronie znajduje się to, co interesuje.

Algorytm Gołąb

Działa od lipca 2014 roku i skupia się przede wszystkim na lokalnych wynikach wyszukiwania. Łączy też odpowiedzi na zapytania z mapami.

Dlaczego algorytm ten nosi nazwę Gołąb? Google tłumaczy to w taki sposób:

Pigeon is the name we decided on because this is a local search update and pigeons tend to fly back home.

(Zdecydowaliśmy się na nazwę Gołąb, ponieważ jest to aktualizacja wyszukiwania lokalnego, a gołębie przylatują z powrotem do domu).

Zmiana w 2020

13 stycznia 2020 roku Google potwierdziło oficjalnie wdrożenie aktualizacji głównego algorytmu. Jest to pierwsza oficjalna aktualizacja rdzenia w nowym dziesięcioleciu. Czego dotyczy ta aktualizacja? Przede wszystkim nie jednego wskaźnika, ale całego systemu działania głównego algorytmu. Wprowadzono też favicony do prezentowanych serwisów w wynikach wyszukiwania. Styczniowa aktualizacja została wdrożona dla wyszukiwarek na całym świecie, a nie w konkretnej, wybranej lokalizacji.

Ponadto Google zmieniło politykę informowania o update’ach – zmiany mają być ogłaszane zarówno przed ich wdrożeniem, jak i po publikacji. W styczniu o planowanych zmianach poinformowano za pośrednictwem Twittera.

Ten wpis jest kontynuacją poprzedniego wpisu na naszym blogu, który dotyczył zakodowanych nazw programów. Interesuje Cię taka tematyka? Wpis znajdziesz tutaj: Zakodowane nazwy programów – bezpieczeństwo czy wygoda developerów? Interesujące przykłady nazw kodowych.

O autorze

Dodaj komentarz

webping przez webping
Sierpień 2020
P W Ś C P S N
« Lip    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31