Przestępstwa cybernetyczne, zagrożenia związane z wyciekiem wrażliwych danych czy przerwanie ciągłości działania usług informatycznych powodują, że właściciele i administratorzy stron www coraz chętniej sięgają po narzędzia do monitoringu infrastruktury IT. Trudno się dziwić – często zdarzenia, takie jak niedziałająca skrzynka mailowa, awaria formularza do składania zamówień czy przerwa w dostępności strony, oznaczają po prostu stratę pieniędzy dla firmy lub szkody na wizerunku marki. I właśnie rosnąca świadomość właścicieli firm i administratorów stron powoduje, że gałąź informatyki, jaką jest monitoring IT, rozwija się prężnie. Czym jest monitoring i jakie są jego zadania? Sprawdźmy!
Jak działa monitoring IT?
Monitoring infrastruktury IT polega na zbieraniu, grupowaniu i analizowaniu informacji z serwerowni. Dzięki temu możliwe jest zlokalizowanie źródła awarii oraz określenie, jaki wpływ na działanie IT ma dany incydent.
Monitorować można poszczególne, mniejsze segmenty infrastruktury:
- Urządzenia sieciowe – np. switche czy routery. Monitoring tych elementów polega w dużej mierze na obserwacji ruchu sieciowego, czyli sprawdzaniu ile bitów zostało przetransferowanych na danym porcie.
- Serwery – w przypadku monitorowania hardware’u, kontroluje się m.in. obciążenie pamięci RAM, procesorów czy zapełnienie dysku twardego, czyli po prostu dostępne zasoby sprzętowe.
- Aplikacje – monitorowane są przede wszystkim dostępność aplikacji (przy pomocy protokołów czy portów) oraz czas odpowiedzi aplikacji.
- Usługi – kontrolowane są usługi dostępne dla użytkowników serwisu. Do monitoringu usług wykorzystywane są zapytanie, takie jak ping, SMTP, HTTP czy HTTPS.
- Procesy – monitoring tego segmentu wykorzystuje się do odczytu trendów w utylizacji konkretnych aplikacji. Dzięki temu możliwe jest uniknięcie resetów serwera, wywołanych całkowitym wykorzystaniem zasobów.
Do czego służy monitoring IT?
Systemy monitorujące infrastrukturę IT z jednej strony informują o zaistniałej już awarii, z drugiej – pełnią funkcję prewencyjną. Narzędzia do monitoringu mogą bowiem wykrywać anomalie w infrastrukturze i sugerować dalsze działania, by administratorzy w porę zareagowali i nie dopuścili do pojawienia się poważnego błędu lub wystąpienia groźnych w skutkach awarii. W tym celu ustawia się alerty (np. SMS-owe lub mailowe), które informują administratorów o nieprawidłowościach w działaniu serwera.
Alerty ustawia się zazwyczaj minimum 10-20% poniżej wartości krytycznej. Narzędzia monitorujące odpytują dane średnio co 5 minut, chociaż nic nie stoi na przeszkodzie, by działo się to nawet co 30 sekund (jeśli tylko zasoby na to pozwalają).
Oczywiście niektórych zdarzeń nie da się przewidzieć lub jest to trudne (np. nagłej awarii serwera na skutek zwarcia), jednak nie zmienia to faktu, że monitoring IT znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia przerw w działaniu infrastruktury IT.
W kolejnym wpisie skupimy się na narzędziach monitorujących infrastrukturę IT. A jeśli już teraz chcesz skorzystać z prostej w obsłudze, skutecznej platformy do monitorowanie swojej strony, zapoznaj się z możliwościami, jakie daje WebPing.