Bezpieczeństwo ma ogromny wpływ na decyzje zakupowe klientów – mało kto będzie chciał dokonać zakupów w sklepie, który nie budzi zaufania lub takim, w którym zdarzyły się incydenty związane np. z wyciekiem danych. Sprawdź, co zrobić, aby zagwarantować klientom bezpieczne transakcje, uchronić się przed atakiem osób trzecich, zapewnić bezpieczeństwo danych i zabezpieczyć się na inne sposoby.
Zakupy przez internet – dlaczego bezpieczeństwo jest takie ważne?
Zakupy w internecie nadal cieszą się rosnącą popularnością i coraz więcej konsumentów woli robić zakupy online zamiast w sklepach stacjonarnych. Chętnie kupujemy produkty z niemal każdej branży – od ubrań i kosmetyków, przez żywność i leki, po meble, elektronikę, narzędzia, akcesoria zoologiczne, części do samochodów czy nawet usługi. Słowem – wszystko, czego potrzebujemy.
Ogromne zainteresowanie e-commerce powoduje, że powstaje wiele nowych sklepów online, a sprzedawcy dwoją się i troją, by wyróżnić się na tle konkurencji, zaciekawić ofertą i zachęcić konsumentów do zrobienia zakupów właśnie u nich. O użytkowników trzeba zadbać jednak nie tylko szeroką, konkurencyjną ofertą, niskimi kosztami dostawy czy wygodnym systemem zamawiania. Konieczne jest także wzbudzanie zaufania, zapewnienie bezpieczeństwa danych i gwarancja, że ani wrażliwe informacje, ani pieniądze klientów nie dostaną się w ręce osób trzecich.
Jak zapewnić bezpieczeństwo zarówno samego sklepu, jak i klientów? Sprawdźmy!
Certyfikat SSL
Certyfikat SSL wykorzystywany jest do szyfrowania danych przesyłanych między komputerem użytkownika a serwerem. Jest to pierwsza informacja dla klienta, który odwiedza Twoją stronę, że wszystkie dane, zarówno finansowe, jak i osobiste, są szyfrowane.
Jeśli strona nie ma certyfikatu, przeglądarka informuje o tym użytkownika, oznaczając stronę jako niezabezpieczoną (taka informacja wyświetla się po lewej stronie adresu URL). O tym, czy dane strony mają certyfikat świadczy też litera S dodana do protokołu HTTP (https).
Więcej informacji na temat certyfikatów SSL znajdziesz w poprzednich wpisach na naszym blogu:
- Darmowy i płatny certyfikaty SSL – czym się różnią i który z nich wybrać?
- Błąd certyfikatu SSL – dlaczego się pojawia?
Regulamin sklepu
Poczucie bezpieczeństwa daje klientom także poprawnie skonstruowany, rzetelny regulamin sprzedaży. W regulaminie powinny znaleźć się informacje, takie jak:
- Sposoby płatności i ewentualne koszty z tym związane,
- Sposoby i koszty dostawy,
- Czas realizacji zamówienia,
- Informacje na temat zwrotów, reklamacji i wymian zakupionych produktów,
- Możliwości odstąpienia od umowy.
Regulamin powinien być z jednej strony szczegółowy, z drugiej konkretny i napisany w sposób zrozumiały. Nie powinieneś skupiać się w nim tylko na zakazach i nakazach wobec klientów. Wskaż też swoje obowiązki i przywileje klienta, a także daj mu poczucie bezpieczeństwa.
W następnej części artykułu poznasz więcej sposobów na bezpieczeństwo w e-commerce. Skupimy się na zagadnieniach, takich jak:
- stały nadzór IT,
- kopie zapasowe strony,
- aktualizacje skryptu,
- bezpieczeństwo baz danych,
- silne hasła dostępu do panelu administracyjnego,
- systemy płatności,
- monitoring dostępności strony,
- RODO.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat bezpieczeństwa w sieci, ataków hackerskich, działania serwerów czy monitoringu dostępności stron www? Zapraszamy na nasz blog!