Bezpieczeństwo w e-commerce. Część 2

B

bezpieczeństwo w e-commerce

W pierwszej części wpisu o bezpieczeństwie w e-commerce, opisaliśmy, dlaczego kwestie bezpieczeństwa są tak ważne zarówno dla klientów, jak i właścicieli sklepów internetowych. Skupiliśmy się też na zagadnieniach, takich jak certyfikat SSL i poprawnie skonstruowany regulamin sklepu. Tym razem bierzemy na tapet jeszcze więcej elementów, o których musi pamiętać każdy administrator sklepu online.

Nadzór IT

Dotyczy to przede wszystkim średnich i dużych sklepów internetowych, jednak i sprzedawcy, którzy oferują kilka lub kilkanaście produktów, powinni pomyśleć o osobie lub osobach, które zadbają o stronę techniczną strony. Stały nadzór IT wspiera bowiem bezpieczeństwo zarówno klientów, jak i samego sklepu.

Możesz zatrudnić jednego specjalistę lub skorzystać z usług zewnętrznej firmy. Czym mogą zajmować się usługodawcy? Na przykład dokonywaniem aktualizacji, instalacją certyfikatu SSL, reagowaniem w przypadku pojawienia się błędów czy wystąpienia awarii, a także prawidłowym przeprowadzaniem wszelkich zmian.

Kopie zapasowe strony i aktualizacje skryptu

Regularne tworzenie kopii zapasowych jest ważne dla każdego rodzaju stron, które są często aktualizowane, jednak w przypadku e-commerce ma to szczególne znaczenie. Dzięki temu, w razie pojawienia się problemów ze stroną, będziesz mieć pewność, że bazy danych (a w nich dane klientów i produkty) zostały zapisane i zabezpieczone, a Ty nie stracisz cennych zasobów.

Regularnie należy też aktualizować skrypt, ponieważ najnowsze wersje oprogramowania są udoskonalane pod kątem zabezpieczeń. Jeśli skrypt nie jest aktualizowany, hackerzy mają dużo czasu na to, by złamać zabezpieczenia i dostać się do Twojej strony.

Bezpieczeństwo baz danych

Jedną z gorszych rzeczy, które mogłyby przytrafić się Twoim klientom i Tobie, jest kradzież danych klientów – zarówno finansowych, jak i osobistych. W związku z tym serwer, na którym przechowujesz bazy danych, musi być odpowiednio zabezpieczony. Może o to zadbać Twój usługodawca, zewnętrzna firma lub kompetentna osoba.

Silne hasła dostępu do panelu administracyjnego

Pamiętaj o tym, aby ustawić silne hasło do panelu administracyjnego Twojego sklepu, a dostęp (najlepiej ograniczony do wybranych funkcjonalności) nadawać tylko zaufanym osobom. Dzięki temu unikniesz ryzyka związanego z wyciekiem danych klientów, baz danych produktów, kradzieżą czy niepożądanymi zmianami na stronie.

Systemy płatności

Musisz zdecydować się na zaufany system płatności, który zapewni bezpieczeństwo finansów zarówno Twoich, jak i klientów. Do wyboru masz m.in. szybkie przelewy, portfele elektroniczne, płatności SMS, płatności kartą. Najpopularniejsze nadal są szybkie przelewy, natomiast do płatności za pośrednictwem karty klienci często podchodzą z ostrożnością.

Ważne jest, aby wybrać zaufanego dostawcę systemów płatniczych. Do najpopularniejszych należą Dotpay i Przelewy24, a także PayU, Transferuj.pl i Payeezy.

Monitoring dostępności strony

Jest to niezwykle ważny element nie tylko ze względu na bezpieczeństwo, ale także optymalizację SEO, renomę strony oraz wygodę użytkowników. Korzystając z systemów monitorujących stronę, możesz pierwszy dowiedzieć się o awarii swojego serwisu i zareagować błyskawicznie. Dzięki temu nie narazisz się na starty finansowe i utratę klientów.

Jak to działa? Twoja strona jest monitorowana 24 godziny na dobę, a gdy system monitorujący odnotuje błąd (niedostępność czy spowolnione działanie serwisu), otrzymasz powiadomienie SMS lub alert mailowy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, sprawdź, jakie możliwości daje Ci WebPing.

RODO

Na koniec coś, co wielu właścicielom sklepów internetowych spędza sen z powiek. RODO (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych), bo o tym mowa, zawiera rozporządzenia m.in. na temat przepływu i przechowywania danych osobowych. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz na stronie Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

O autorze

Dodaj komentarz

listopad 2024
PWŚCPSN
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930