Jesteś właścicielem sklepu internetowego? Bez wątpienia poświęcasz sporo czasu na obserwowanie ruchu jego użytkowników. Jeżeli samodzielnie zajmujesz się pozycjonowaniem sklepu, na pewno starasz się na bieżąco rejestrować jego pozycję w wyszukiwarce. Jeżeli dbasz o marketing sklepu, bardzo prawdopodobne, że sprawdzasz wszystkie wzmianki na jego temat, jakie pojawiają się w internecie. A co z monitorowaniem dostępności Twojego sklepu?
Monitorowanie dostępności strony www
Aby zrozumieć istotę monitoringu dostępności, konieczne jest uświadomienie sobie, że żadna strona internetowa nie jest niezniszczalna. Żadna strona nie jest w 100% odporna na awarie, błędy czy działanie hakerów. Twój sklep internetowy też nie. Spójrz na nasze poprzednie wpisy i przekonaj się, że nawet najwięksi internetowi giganci zaliczają poważne awarie:
- Największe i najciekawsze ataki DDOS w historii internetu (część I)
- Największe i najciekawsze ataki DDOS w historii internetu (część II). Atak na GitHub
- Największe i najciekawsze ataki DDOS w historii internetu (część III). Atak na Dyn
- Największe i najciekawsze ataki DDOS w historii internetu (część III). Atak na home.pl
- Awaria Google Cloud Platform i jej skutki
- Największe awarie w historii Facebooka
Co może wydarzyć się w Twoim sklepie? Awaria serwera, łącza, baz danych. Uszkodzony może zostać jeden z istotnych formularzy. Twoja strona może zupełnie przestać działać, otwierać się znacznie wolniej lub błędnie reagować.
Każda z tych sytuacji może przełożyć się na Twoje wyniki sprzedażowe. Zwłaszcza jeżeli nie zareagujesz odpowiednio szybko.
Dlaczego powinieneś monitorować dostępność swojego sklepu?
Sklepy internetowe to branża, w której problemy z dostępnością strony w sposób bezpośredni przekładają się na straty finansowe. Kiedy Twój sklep nie działa, narażony jesteś na:
- Utratę zamówień, które klienci mogliby złożyć w czasie niedostępności strony. Osoby, które przekonają się, że Twoja strona nie działa, szybko przeniosą się do konkurencji.
- Utratę budżetu reklamowego – klienci, którzy decydują się na wejście na stronę poprzez reklamę, zastają jedynie komunikat o awarii lub witrynę, która nie działa prawidłowa. Płacisz za ich wejście, jednak niczego na tym nie zyskujesz.
- Utratę dobrego wizerunku w sieci – niestety bardzo prawdopodobne jest, że klienci, którzy trafią na Twoją stronę podczas awarii, już na nią nie wrócą.
- Spadek pozycji w wyszukiwarce Google – więcej na ten temat przeczytasz w naszym wpisie Jak awaria hostingu wpływa na pozycjonowanie strony?
Oczywiście monitoring sklepu internetowego nie uchroni Cię przed potencjalnymi awariami. Może jednak ocalić Twój biznes przed powyższymi problemami. Dzięki alertom jako pierwszy dowiesz się o problemach na stronie i będziesz miał szansę na ich rozwiązanie – zanim awaria zostanie dostrzeżona przez Twoich klientów.